Lišty stieračov

Čas na výmenu?

Začali vaše stieracie lišty po sebe púšťať čiary vody alebo dokonca množstvo rozmazanej vody, ktorá by vám prekážala vo výhľade na vozovku? Sú už vaše stierače tvrdé a hlučné a pri stieraní skla škrípu alebo preskakujú? Toto všetko sú príznaky, že sú vaše lišty stieračov už opotrebované a nastal čas vymeniť ich za nové.

Stieracie lišty, podobne ako olej a filtre vo vašom automobile, sú spotrebný materiál, ktorý je treba pravidelne meniť. Na základe odporúčaní väčšiny výrobcov by sa to malo robiť raz ročne. Síce ich je možné meniť vždy v prípade potreby – keď už dobre nestierajú, no v takom prípade odporúčame pravidelnú kontrolu ich stavu.

Zvoľte si to najlepšie. Zvoľte si viditeľnosť. Zvoľte si bezpečie.

Vieme, aké ťažké je zohnať stierače, s ktorými ste spokojní a vyhovujú aj vášmu automobilu. Ako skúsený a špecializovaný obchod sme pre vás preto pripravili ponuku vysokokvalitných stieračov.

Stierače Vornitzer v našej ponuke sú vyrobené z najkvalitnejších materiálov, vďaka čomu majú dlhú životnosť a umožňujú tiché a výborné stieranie. Stierajú za sebou všetky stopy vody a vďaka svojmu aerodynamickému tvaru výborne vykonávajú svoju prácu aj pri vyšších rýchlostiach jazdy.

Použite náš vyhľadávač na nákup – vo vyhľadávači si zvoľte výrobcu, model a rok výroby automobilu. Vo výsledkoch vyhľadávania sa vám zobrazia vyhovujúce stieracie lišty, ktoré rozmermi a typom adaptéru určite budú vyhovovať vášmu autu.

Tu si môžete overiť ceny stieracích líšt pre vaše auto →

Čo sú stieracie lišty?

Stieracie lišty sú veľmi dôležitou súčasťou každého automobilu, keďže umožňujú jazdu v daždi a čistenie špinavého čelného skla. Bez nich by bola jazda v zlom počasí nemožná.

Hlavnou časťou stieracích líšt je gumička, ktorá má priamy kontakt s čelným sklom a jej funkciou je bezchybné stieranie povrchu tak, aby po sebe nezanechávala stopy vody, ktoré by vodiča mohli počas jazdy rušiť. Druhou hlavnou súčasťou stieračov je rám, ktorý je buď klasický alebo moderný (plochý). Pri plochých stieračoch rám tvorí pružinová oceľ, vďaka ktorej lišty pekne priliehajú k čelnému sklu a rovnomerne pritláčajú gumičku na povrch.

Lišty stieračov sú ku kovovým držiakom pripevnené pomocou adaptéra. Držiaky sú pripevnené k mechanizmu, ktorý poháňa elektromotor. Všetky moderné vozidlá majú možnosť nastavovania rýchlosti stierania počas jazdy. Niektoré vozidlá majú tiež senzor, ktorý automaticky spustí stierače, keď zazná kvapky dažďa na skle.

Údržba stieracích líšt

Každý majiteľ automobilu si určite praje, aby jeho stieracie lišty čo najdlhšie bezchybne fungovali. Aj keď životnosť do značnej miery závisí od výrobnej kvality a kvality použitých materiálov, ešte stále existuje niekoľko vecí, na ktoré by mali byť majitelia áut pozorní.

Je potrebné si uvedomiť, že je gumička na stieracích lištách citlivá, neustále je vystavovaná vplyvom počasia, UV lúčom, nečistotám z vozovky, ktoré sa prilepia k čelnému sklu atď. A aby to mala gumička stieračov ešte náročnejšie, lišty vykonajú počas svojej životnosti množstvo stieracích pohybov. Následky už aj toho najmenšieho poškodenia gumičky, ktoré v tomto období vznikne, je možné vidieť na výsledku stierania, a to aj v prípade škôd, ktoré nie sú viditeľné voľným okom.

Čo teda môžeme urobiť, aby naše stieracie lišty čo najdlhšie bezchybne fungovali?

V prvom rade sa môžeme postarať o to, aby bolo čelné sklo vždy čo najčistejšie. Tak by sme mali odstrániť najmä rôzne nečistoty, pochádzajúce z vozovky, hmyz, ktorý sa nahromadí na čelnom skle, vtáčí trus atď. Všetka táto špina pomaly, ale vytrvalo trhá gumičku na stieracej lište, hoci to nemusí byť viditeľné voľným okom. Dajme si teda záležať na tom, aby bolo naše čelné sklo čo najčistejšie. Vtáčí trus a hmyz treba zo skla odstrániť manuálne.

Odporúčame, aby ste pri umývaní automobilu špongiou očistili aj gumičky na stieracích lištách a tak odstránili všetky nečistoty, ktoré sa na ne nalepili.

Ak dlho nepršalo alebo ste stierače dlhšiu dobu nepoužívali, odporúčame vám občas použiť stierače s postrekovačom skiel. Odporúča sa, aby sa stierače používali najmenej dvakrát týždenne (stačí 5-10 cyklických pohybov).

V lete, keď sú horúčavy, sa odporúča lišty zdvihnúť zo skla, aby sa „nespálili“ alebo neprilepili na sklo, čo by to mohlo gumičky poškodiť. Rovnako musíme dávať pozor na to, aby v zime, keď mrzne, lišty nezamrzli na skle. Ak stieracie lišty zamrznú na skle a my nimi skúsime pohybovať aktivovaním stieračov, môže to gumičku roztrhnúť.

So stieračmi však v žiadnom prípadne nesmieme stierať zamrznuté sklo. To môže gumičku okamžite poškodiť. Spoznáte to podľa toho, že stierače pri stieraní po sebe začnú zanechávať pruhy vody.

Aké stieracie lišty poznáme?

Dnes poznáme tri hlavné typy stieracích líšt:

  • Klasické lišty stieračov s kovovým rámom
  • Ploché (aerodynamické) lišty stieračov
  • Hybridné lišty stieračov

Čím sa líšia?

Klasické stierače poznáme najdlhšie. Na trhu sú už viac ako 50 rokov a v tomto období prešli prakticky len minimálnymi zmenami. Je to typ na obrázku nižšie.

[OBRAZ]

Tieto stierače pozostávajú z kovového rámu, v strede ktorého sa nachádza konektor na hákové uchytenie. Na spodnej strane sa nachádza gumička, ktorá je pripevnená k rámu. Po gumičke, ktorá stiera sklo, vedú dve kovové tyčinky, ktoré ju držia v ráme. Gumička môže byť vyrobená z prírodnej alebo umelej gumy (alebo z kombinácie oboch), väčšinou má na povrchu ešte grafitový povlak alebo povlak z iného materiálu (napr. z teflónu).

Dnes sú na väčšine nových automobilov nainštalované ploché resp. aerodynamické stierače. Objavili sa pred približne 20 rokmi.

[OBRAZ]

Tieto stierače poznajú viac typov konektorov. Ich hlavnou súčasťou je pružinová oceľ, ktorá však nie je pri väčšine modelov viditeľná. Pružinová oceľ je zvyčajne obalená aerodynamicky tvarovanou gumou. V strede stieracej lišty je priestor pre adaptér, ktorého základňa je zvyčajne buď kovová alebo plastová. Gumička, ktorá stiera sklo, je rovnako ako u klasických stieračov vyrobená z umelej alebo prírodnej gumy s teflónovým alebo grafitovým povlakom.

Jednou z výhod týchto stieračov je rovnomerne rozložený tlak na čelné sklo, vďaka čomu stierače lepšie stierajú. Vďaka rovnomerne rozloženému tlaku stierače tiež pracujú tichšie a majú dlhšiu životnosť.

Ďalšou výhodou je ich aerodynamický tvar, vďaka ktorému stierače dobre pritláčajú na sklo aj pri vyšších rýchlostiach jazdy.

Poznáme aj hybridné lišty stieračov, ktoré však nie sú také bežné. Ide o kombináciu klasických a plochých stieračov. Hybridné lišty stieračov majú kovový rám, ktorý je však potiahnutý plastom.

[OBRAZ]

Stierače nefungujú? Možné problémy a ich odstraňovanie

V tomto článku sa zameriame na nesprávne fungovanie stieračov a na to, ako postupovať pri odstraňovaní problémov.

Najprv je treba určiť, o akú chybu ide:

  1. Stierače sa pri aktivácii pomocou pákového spínača vôbec nepohybujú.
  2. Stierače sa pohybujú, ale pohyby sú nesprávne.
  3. Stierače sa pohybujú normálne, ale zle stierajú.

V prvom prípade (stierače sa už vôbec nepohybujú) ide s najväčšou pravdepodobnosťou o poruchu v elektronike, kvôli ktorej už nefunguje elektromotorček, ktorý pohybuje ramenami alebo mechanizmom (funkciou elektromotorčeka je, aby sa stierače pohybovali v polkruhu doľava a doprava). Lišty stieračov sa preto pri pohybe pákového spínača vôbec nepohybujú. Problémom môže byť priama porucha vyššie spomínaného elektromotorčeka alebo môže ísť o inú chybu v elektrickom systéme. V takom prípade vám odporúčame čo najskôr navštíviť mechanika – aby vás pred opravou nezastihol dážď.

V druhom prípade (stierače sa hýbu, ale pohyby sú nesprávne) s najväčšou pravdepodobnosťou ide o poruchu ramien stieračov resp. stieracieho mechanizmu. Poznáme niekoľko možných porúch, najbežnejšie sú tieto:

  • Porucha v mechanizme (zlomenie alebo dislokácia), ktorého funkciou je pohyb ramien stieračov.
  • Porucha ramien stierača: ramená stieračov sa môžu vychýliť z originálnej (pôvodnej) polohy na osi, preto pohyby už nebudú správne.
  • Oslabená pružina v ramene stierača: ramená stierača majú na sebe namontovanú pružinu, ktorá má na starosti prítlak stieracej lišty na čelné sklo. Pružina sa môže v priebehu rokov oslabiť, v dôsledku čoho lišta stierača už dostatočne nepritláča na čelné sklo a následne stierač dobre nestiera.
  • Zakrivené alebo inak deformované rameno stierača (zriedkavejšia chyba).

Aj v tomto prípade vám odporúčame čo najskôr navštíviť mechanika.

Tretí príklad (stierače sa pohybujú normálne, ale zle stierajú) svedčí o opotrebovaných lištách stieračov. Najčastejšie príznaky sú:

  • po pohybe stieracej lišty po skle zostane po stieračoch veľa čiar vody,
  • škrípanie alebo pískanie pri pohybe,
  • škripanje, odnosno cviljenje prilikom pomicanja,
  • nadskakovanie stieracej lišty po skle,

V takom prípade je potrebné kúpiť nové stieracie lišty, návšteva mechanika nie je potrebná. Lišty stieračov sú spotrebným materiálom a spadajú pod pravidelnú údržbu automobilu, preto sa ich odporúča pravidelne meniť (odporúčaná výmena je 1x ročne). Síce ich je možné meniť vždy v prípade potreby – keď už dobre nestierajú, no v takom prípade odporúčame pravidelnú kontrolu ich stavu a výmenu hneď, akonáhle si všimnete, že slabšie stierajú.